Świetny tekst w Harvard Businnes Reviev o tym, co w zasadzie takiego robią świetni
słuchacze.
Poniżej moje krótkie streszczenie tego teksu jako zanęta.
Bo pisałam już, że introwertycy mają talent do słuchania, bo słuchanie jest
niezwykle ważne w coachingu, bo warto przeczytać cały ten artykuł.
Dobry słuchacz jest jak trampolina. Możesz się od niego
odbić, a on zamiast pochłonąć twoją energię (i pomysł), wzmacnia, energetyzuje i
rozjaśnia twoje myślenie.
Słuchanie to coś więcej niż tylko milczenie, w
czasie gdy inna osoba mówi. Słuchanie to również zadawanie dobrych pytań.
Pytania te, powinny
delikatnie podważać stawiane założenia i robić to w konstruktywny sposób. Zadając
dobre pytania słuchacz daje znać, że nie tylko słyszał co zostało powiedziane,
ale zrozumiał to na tyle dobrze, że chce uzyskać dodatkowe informacje.
Dobre słuchanie zawiera taką interakcję, która
buduje samoocenę osoby opowiadającej.
Najlepsi słuchacze
sprawiają, że rozmowa staje się pozytywnym doświadczeniem dla obu stron, co nie
zdarzy się, gdy słuchacz jest pasywny, lub co gorsza krytyczny. Dobry słuchacz
sprawia, że osoba czuje że on wierzy w nią i ją wspiera. Dobre słuchanie
zostało scharakteryzowane jako takie, które tworzy bezpieczne środowisko w
którym problemy i różnice mogą być omawiane otwarcie.
Dobre słuchanie jest jak uczynna rozmowa.
W takich odziaływaniach
informacja zwrotna płynie w obu kierunkach i żadna ze stron nie staje się
defensywna w związku z komentarzami które usłyszy. Dobrzy słuchacze mogą
kwestionować założenia drugiej strony i się z nimi nie zgadzać, ale osoba słuchana
ma poczucie, że słuchacz stara się pomóc a nie wygrać sprzeczkę.
Dobrzy słuchacze raczej sugerują.
Dobre słuchanie zawsze
zawiera pewne informacje zwrotne podane w taki sposób, że inni je zaakceptują i
skłonią ich do rozważań. Jesteśmy bardziej skłonni zaakceptować propozycje od
ludzi, o których myślimy że są dobrymi słuchaczami.
A tutaj link do artykułu: What Great Listeners Actually Do
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz